«Багато водіїв навіть не усвідомлюють, що коять», – правоохоронець про п’яних на дорозі

Ситуацію на українських дорогах дуже часто порівнюють з невидимою війною. Протягом останніх років травмувалося або загинуло вп’ятеро-шестеро більше людей, ніж на європейських шляхах. І це при тому, що транспортне навантаження та інтенсивність руху у нас значно менші. Моторошна чи не щоденна статистика щодо трагічних ДТП уже не викликає у людей особливого здивування чи жаху.

Не менш невтішною є ситуація і на золотоніських шляхах, одним із наслідків якої можна вважати безконтрольність і безкарність водіїв-порушників, яка наростає як снігова лавина, породжуючи нові жахливі пригоди. У ході реформування правоохоронної системи була ліквідована Державтоінспекція, натомість створено превентивний відділ, із 12 золотоніських інспекторів залишилася лише половина, до того ж, вони втратили багато повноважень.

– Серед основних причин дорожньо-транспортних пригод – перевищення швидкості, поганий досвід керування транспортом. В тому числі це стосується і жінок, які сідають за кермо дорогих, швидкісних авто, не маючи відповідних навиків. Ось і нещодавно на 82 км автодороги Бориспіль-Запоріжжя трапилася аварія, у якій постраждала молода пара з Переяслав-Хмельницького. Автомобілем керувала 24-річна жінка, яка 2 роки тому отримала посвідчення водія. До речі, перебувала на 3-му місяці вагітності. Тільки-но молоді люди проїхали поворот на хутори Коврайські, як з’їхали у кювет. Коли запитали у водія, що сталося, вона не змогла дати відповідь, більше всього – відволіклася від керма, а швидкість була зависокою – от і мають плачевний результат. У чоловіка зламане ліве стегно, у дружини – струс головного мозку, гематоми обличчя, не говорячи вже про інші проблеми, – розповідає інспектор Золотоніського відділу поліції Олександр Литвиненко.

За статистикою, кожна п’ята ДТП в Україні – “заслуга” любителів сідати за кермо напідпитку чи “під кайфом”. І, незважаючи на те, яке рішення виносить суд щодо правопорушення за їх участі, більшість людей вважають таких горе-водіїв справжніми злочинцями, які створюють загрозу життю безневинних громадян. Тому, на думку експертів, можна в статті закону підвищити штрафи “до стелі” або написати там хоч розстріл на місці, справа – в іншому. Потрібно домогтися сукупної роботи правоохоронної і судової системи, яка не допустить ухилення від відповідальності. Адже ні для кого не є секретом, що ані високі штрафи, ані загублені життя та розбиті долі учасників ДТП з обох сторін не служать для п’яних кермувальників добрим уроком. Понад усе деякі з них бояться лише позбавлення прав, тому що втрачають “залізного коня”, а разом з ним – роботу. Для багатьох автомобіль сьогодні – це заробіток.

За словами Олександра Литвиненка, з початку року на автодорогах, які обслуговує Золотоніський відділ поліції, зафіксовано 140 правопорушень щодо водіїв, які керували автомобілями у стані алкогольного сп’яніння, у тому числі, і наркотичного. Лише за липень (станом на 27-е число) їх виявлено аж 22 (і це лише офіційні дані)! Взяти хоча б останній трагічний випадок, що стався у травні у Золотоноші, коли жертвою лихацького керування автомобілем 23-річним молодиком, який перебував “під мухою”, став 58-річний чоловік.

– Найприкріше те, що багато таких горе-водіїв навіть не усвідомлюють того, що коять: “Подумаєш, випив бокал пива! Що тут такого?” Інші при зупинці автомобіля погрожують нам, кидаються з кулаками, хтось починає жалітися і плакати. Особливо нахабно поводиться молодь, вважаючи кращим способом захисту – напад, – бідкається правоохоронець.

Задля прикладу Литвиненко розповів про нещодавній випадок, коли був зупинений автомобіль, за кермом якого сиділа твереза жінка, а на місці пасажира – п’яний чоловік. Вибігши з автомобіля, він почав розмахувати посвідченням, кричати, що його не мали права зупиняти, погрожував, що буде жалітися, розповідав, як треба правильно жити. Довелося ставити скандаліста на місце.

– Раніше при зупинці автомобіля чи відразу на місці ДТП ми могли за допомогою драгера і за наявності двох свідків провести освідування водія на алкоголь: дихнув і бачимо, хто скільки випив. Тепер же інспекторів поліції позбавили такої можливості, адже ці прилади у нас вилучені і передані патрульній поліції Черкас. Тому інколи доходить уже до такого маразму, що, як сказав один з водіїв: “Я свої права знаю, бо дивлюся YouTube”. Однак, незважаючи ні на що, намагаємося знаходити порозуміння з усіма учасниками дорожнього руху, проводимо бесіди з водіями, у тому числі і з мотоциклістами, які часто їздять без шоломів, – зазначає інспектор.

На думку золотоніського полісмена, наочним прикладом щодо останньої тези може служити аварія на перехресті вулиць Шевченка – Благовіщенська за участі маршрутки і мотоцикла, коли постраждав молодий хлопець. Удар був такої сили, що його зламана нога повернулася у протилежний бік.

– Якби їхав без шолома, невідомо, чим би все закінчилося. Розповідаємо про це, слухають, задумуються, а там, дивись, уже їдуть у шоломі, – ділиться спостереженнями Литвиненко.

Як відомо, 7 липня Верховна Рада України посилила покарання за водіння автомобіля у нетверезому стані, наркотичному або під впливом лікарських препаратів і Президент України уже підписав відповідний закон. Якщо водій притягується до відповідальності вперше за водіння автомобілем у нетверезому стані, у тому числі, і наркотичному сп’янінні, буде покарання у вигляді 10 200 грн. і позбавлення водійського посвідчення на 1 рік. За повторне порушення протягом 2-х років штраф накладається у розмірі 20 400 грн. з позбавленням права керувати авто на строк 3 роки з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.

Якщо водій двічі порушив закон протягом року, буде стягуватися штраф у розмірі 40 800 грн. з позбавленням водійського посвідчення на строк 10 років з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.

Чи стримає це затятих пияк від необачних кроків – покаже час.

 

Тижневик «Златокрай»,
спеціально для zolotonosha.ck.ua