Ціновий стрес: від початку карантину продукти у золотоніських магазинах подорожчали в рази

Тільки-но в Україні оголосили про посилення національного карантину, повсюди різко почала зростати вартість продуктів харчування. Не обійшла хвиля подорожчання і Золотоношу. До прикладу, взяти лимони, часник та імбир. Ціни на них збільшилися удвічі чи навіть втричі. У соцмережах і у деяких ЗМІ з’явилася інформація про цілющі якості цих продуктів, які, начебто, допоможуть у боротьбі з коронавірусною інфекцією. Через обмежувальні заходи люди запанікували і кинулися у магазини, супермаркети, аби запастися необхідними товарами, думаючи, що ціни знову поповзуть вгору. На жаль, так і сталося. Виробники й оптовики не забарилися і, як часто буває в Україні, скористалися можливістю заробити на надмірному попиті, який виник через карантин. Кореспондент Золотоноша.City пройшовся кількома магазинами і супермаркетами нашого міста.

Станом на 29 січня цього року на міському ринку Золотоноші картопля коштувала 12-20 грн/кг; ка­пус­та – 10, апельсини – 45, мандарини – 35-65, ли­мо­ни – 45, ба­на­ни – 33, яб­лу­ка – 17-20, цу­кор – 13, бо­рош­но – 13-14, рис – 25-32, греч­ка жарена – 35, гречка нежарена – 26, пшо­но – 16-20, ман­ка – 13-14, го­рох – 9, ячна – 8, яра – 12-14, перлова – 9. А як тепер? Ось що журналісти побачили.

Як інформують в управлінні економіки Золотоніського міськвиконкому, торгові мережі не обмежені жодними адміністративними заходами у підвищенні цін, тобто, місцеві органи влади вплинути на це ніяк не можуть. Єдиний, хто в такій ситуації може втрутитися, це – Антимонопольний комітет України, який має працювати з оптовими виробниками і продавцями, контролювати й реагувати на підвищення цін. А роздрібна торгівля вже «возом» іде за всіма.

Досить помітною стала різниця у цінах на товари, які експортуємо. Представники торговельних мереж зазначають, що підвищення продиктоване насамперед значним зростанням закупівельних цін. У середньому підвищення становило 10-35%. Оце і є велика проблема. Хоча роздрібна мережа намагається зменшити свою надбавку, бо розуміють реальну купівельну спроможність людей.

Спостерігаючи за цінами на найнеобхідніші продукти, можна помітити, що за час карантину вони в середньому зросли: на цукор – на 8%, макаронні вироби – на 9,5%, пшеничну крупу – на 11%, гречку – на 51%, овочі та фрукти – від 10 до 15%, борошно – на 5%, яйця – на 6%, м’ясну продукцію – від 2 до 10%, картоплю – на 6-10%, цибулю – 9-16%. Однак щодо деяких категорій товарів (наприклад, на продукти з так званого борщового набору) підвищення становило більш як 120%.

Ілона Каптановська, маркет «Копілка»:

– У нашому маркеті продукти подорожчали, як і по всій Україні. В основному ціни зросли на гречку, рис, на решту товарів – майже не змінилися. Зараз ситуація стабілізувалася, ринок наситився, бо завезли його забагато. Часник старий ще тримається у ціні, а молодий набагато дешевший. Вартість цитрусових залишилася без змін. Зрозумійте: це не від нас залежить, Візьмемо для прикладу імбир, лимон, часник. Люди думали, що можна ними лікуватися від коронавірусу, і на них виріс попит. Постачальники відразу ж підвищили ціни. Ми також вимушені були це зробити. У нас постійно діють акції, стараємося не ставити захмарні ціни, хочемо в місті виживати, самі знаєте, конкуренція велика. Відсотків до 50 постачальників є місцевими виробниками. Вони кажуть, що і електрика дорожчає, і працівникам треба платити зарплату вищу, щоб не їздили за кордон на заробітки, а залишалися в Україні.

Дмитро Обод, головний товарознавець райСТ:

– Ціни зросли, не всі, звичайно, але на товари першої необхідності, наприклад, крупи, борошно, цукор. У мережі наших магазинів стараємося їх стримувати, у тому числі, і за рахунок акцій. Але деякі постачальники встановлюють прийнятну ціну, якщо оплатимо товар готівкою. Вважаю, що вартість зросла через попит, люди кинулися відразу купувати найнеобхідніші товари. Отож і значно подорожчали гречка, дещо – картопля, а лимони – втричі. Наші постачальники теж стали заручниками цієї ситуації, бо і виробники збільшили вартість своєї продукції, і зросли транспортні послуги. Але є такі групи товарів, ціна на які залишилася на рівні, навіть знизилася. Це стосується більше промислової групи товарів. Дефіциту наразі немає. Хоча буває таке, що сьогодні товар відсутній на поличках магазинів, але завтра його вже довезуть. Подешевшали гриби, мабуть, через те, що немає збуту у ресторанах, закладах громадського харчування. У магазинах райСТ постійно діють акції. Деякі торговельні фірми також проводять знижки на свої товари. Наші постачальники, в основному, – місцеві, овочі стараємося брати, якщо не від фермера, то на фермерському ринку. Різкого підвищення цін, думаю, вже не буде, бо зник ажіотаж, який був у перші дні карантину. До того ж, люди почали більше економити, адже через коронавірус залишилися без заробітку.

Прикро констатувати, але так трапляється, що напередодні свят чи ось, сталося лихо в масштабах всієї країни, – це стає особливим періодом, коли ціни на продукти харчування в Україні зазвичай стрімко йдуть вгору, незалежно від тенденцій, які є на ринках. Хіба наші пересічні громадяни настільки багаті? Тож, поки на державному рівні розглядають варіанти їх стримання, багатьом українцям нічого не залишається, як обмежувати себе у придбанні навіть товарів першої необхідності або ж обходитися тим, що надбали у власному господарстві.

А яка ситуація з цінами у країнах, де також введено карантинні обмеження через коронавірус? Журналісти Золотоноша.City вирішили поцікавитися у своїх співвітчизників, яких доля закинула у далеке зарубіжжя.

Катерина Табаченко, м. Чезена (Італія):

– Ціни – стабільні, власники магазинів не підвищували їх жодного разу. Розбіжність в 1 євро на один і той же товар є тільки між торговими точками заможних власників і менш успішних. Постійно діють дисконтні знижки, щомісяця по четвергах знижують ціни. Дорого коштують сезонні товари: огірки, помідори. Напередодні Великодня спостерігається традиційний цінопад. На період карантину працюючим, що вимушені бути на самоізоляції, держава виділила по 600 євро допомоги на місяць.

Вікторія Демешко, столиця Катару – Доха (Середній Схід):

– Ціни на продукти не підвищувалися, а завдяки відміненому податку на ввезення, деякі групи товарів навіть подешевшали. Так, часник, який імпортують з Китаю, коштує 50 грн (якщо перевести в українську гривню) за кілограм, імбир – 70, лимони – 80, цукор – від 27 до 37, картопля – 14, а українські яблука – 30 грн. В країні встановлено також фіксовану ціну на санітайзери. Деякі компанії своїм працівникам на період карантину виплачуватимуть певний відсоток від заробітної плати.

У Білорусі, де немає карантинних обмежень, розширено перелік соціально значущих товарів, ціни на які визначає Міністерство антимонопольного регулювання та торгівлі. До переліку додатково внесені: м’ясні та рибні консерви, сухе молоко, кава, питна вода у пляшках, тверде туалетне і господарське мило, допомога для захисту дихання (маски), дезінфікуючі засоби (антибактеріальні, антисептичні), включно з гелями й спреями та ще багато інших товарів.

Яна, м. Більбао (Іспанія):

– Ціни залишаються незмінними ось уже протягом 5 років, відколи ми проживаємо у цьому місті. У деяких супермаркетах навіть діє гнучка система знижок на товари першої необхідності.

Державний бюджет Іспанії передбачає допомогу підприємцям, які постраждали через введення режиму надзвичайного стану в Іспанії. Розмір допомоги – 1500 євро для тих, хто був змушений призупинити свою діяльність; 750 євро – в інших випадках. Всього для цих цілей з бюджету виділено 57 500 000 євро, які розподілені так: Аліканте: 21 500 000 євро; Кастельон: 7 000 000 євро; Валенсія: 29.000.000 євро.