“Головне завдання міської медицини – підвищення якості медичних послуг”, – Віра Антонова [ІНТЕРВ’Ю]

Видання Золотоноша.City оприлюднило інтерв’ю з головним лікарем комунального підприємства «Золотоніський міський центр медико-санітарної допомоги» Вірою Антоновою про підсумки роботи медичної галузі Золотоноші у минулому році.

 – Віро Омелянівно, які нововведення відбулися у 2019 році?

 – З 1 жовтня 2018 року підприємство перейшло на нові умови фінансування – з фонду Національної служби здоров’я. Завдяки тому, що до переходу на нову фінансову платформу були готові значно раніше, то опинилися у виграшній ситуації: протягом 3-х місяців нам виплачували по 240 гривень на кожного пацієнта по «червоному» списку (особи, які не уклали декларації). З 1 січня 2019 року ця сума повинна була виплачуватися вдвічі менша, по 120 гривень, але жодних коштів на рахунок підприємства не надійшло. За рахунок отриманих грошей змогли виплатити матеріальну допомогу на оздоровлення всім працівникам нашого підприємства, зуміли винайти кошти на виплату преміального заохочення до Дня медичного працівника. Зросла заробітна плата медпрацівників: лікар отримує  в сереедньому16,5 тисяч гривень, адмінперсонал – 12 тис. грн, медичні сестри – 8 тис. грн, молодший медичний персонал – близько 6 тис. грн. Нині ми знаходимося на шляху переходу до повного електронного документообігу. У цьому році виписували лише рецепти в електронній формі за програмою «Доступні ліки». Відповідно до них пацієнт має право скористатися послугою у будь-якій аптеці на території України, яка заключила договір з Національною службою здоров’я .

 – Починаючи ще з радянських часів, медична галузь завжди фінансувалася за рахунок бюджету. Чи були побоювання при зміні форми фінансування? Чи навчилися ви заробляти гроші?

 – Дійсно, ми звикли регулярно отримувати заробітну плату, не задумуючись, звідки беруться ці кошти. Коли ж постало питання про нову фінансову платформу, не приховую, було страшнувато. Але ми навчилися розпоряджатися заробленими коштами. 80% – це заробітна плата, 20% – фонд розвитку підприємства. У 2019-му закупили пульсоксиметри, спірометри, телевізори в амбулаторії №2 і №3, на 100 тисяч гривень придбали тест смужок, ще на 100 тисяч – закупили туберкуліну для проведення туберкулінової проби дітям у садочках і першокласникам Хоча варто зауважити, що аналіз крові на вміст цукру у здорових людей проводиться 1 раз на рік, хворим на діабет – 4 рази. Усі аналізи проводяться за направленням і потребою лікаря, а не за бажанням хворого. У нас же часто буває навпаки:пацієнти самі вимагають зробити їм ті чи інші обстеження,  «щоб подивитися, що там в мене». Загальний аналіз крові і загальний аналіз сечі для пацієнтів, які заключили декларації з нашими лікарями, безкоштовні. Також аналіз крові на ВІЛ, гепатити.  Для зручності працівників та відвідувачів амбулаторіїї №2 в кабінетах встановлені кондиціонери.

 – Які проблеми залишаються невирішеними?

 – Найгостріша – дефіцит лікарських кадрів. Населення Золотоноші, відповідно до статистичних даних, становить 28 тисяч 360 осіб. Декларації із сімейними лікарями уклали лише 22 тисячі громадян. Зауважу, що серед них – частина сільського населення, лише діток – близько 700. Тобто, понад 5 тисяч містян або ж не заключили договору з лікарем на отримання медичних послуг, або ж декларації підписали із сімейниками Золотоніського районного центру чи обласними спеціалістами. Через брак кадрів ми не можемо забезпечити 100-відсотково все населення міста послугами нашого Центру. І відповідно до законодавчої бази не можемо перевантажувати деклараціями лікарів понаднормово: педіатр – 900, сімейний лікар – 1800, терапевт – 2000. Маємо вакансії. Нам хоча б 1-2 лікарів. До того ж, якщо спеціаліст захворів чи у відрядженні – це катастрофа! А якщо декретна відпустка? Вважаю це недопрацюванням Національної служби здоров’я.

Серед проблем також – медичне забезпечення спортивних змагань. Наш центр медико-санітарної допомоги – некомерційне комунальне підприємство. Тому організатори повинні оплачувати роботу медика. Згідно з наказом №504 Національна служба здоров’я не передбачає витрат на такі заходи. У поняття «безперервної медичної допомоги» входить надання послуг лікарем з 8 до 19 години щодня, у суботу – з 8 до 15. Поза цими межами кожен повинен звертатися у відділення невідкладної медичної допомоги, яке має функціонувати у кожній багатопрофільній лікарні.

Багато проблем держава перекинула на плечі місцевої влади. Наприклад, фінансування витрат на лікування орфанних захворювань, калоприймачів, підгузків для дітей-інвалідів, пакетів для ургентних операцій, для пологів тощо.

Наш народ ще й досі живе телевізором, тому щеплення та профілактика захворювань у нас дуже кульгають.

У міському центрі первинної медико-санітарної допомоги медичні послуги населенню надають 15 лікарів: 6 педіатрів, 2 терапевти, 7 сімейних лікарів. З них 9 осіб пенсійного віку. Найсильніша ланка – педіатри: Неля Загребельна, Олена Мазур, Олена Луганська, Ольга Суворова, Надія Курило та Ірина Підкуйко.

Наступний пункт – це фізіотерапевтичні послуги, які ми повинні надавати на платній основі. Зважаючи на дохід населення, пенсійне забезпечення хворих, ми не можемо повністю поставити фізіотерапію на платну платформу. До того ж, ця форма лікування, іноді, буває єдиною. Тому медикаменти для фізіотерапії пацієнтам доводиться купувати за власні кошти.

 – Але ж ваш лікувальний заклад залишається бути комунальним підприємством. Які основні капіталовкладення надійшли з міського бюджету?

 – Відшкодування вартості медикаментів пільговим категорія – 774 тисячі гривень, на лікування орфанних захворювань – 591,5 тис. грн (для порівняння – 65 тис. у минулому році), калоприймачі – 99 тис грн, підгузки для дітей-інвалідів – 107 тис. грн, пакети на пологи – 41 тис. грн, пакети для ургентних операцій – 54 тис. грн, на комунальні послуги та енергоносії – 459 тис. грн. Всього за 2019 рік – 2 млн 124 тис. 687 гривень. У минулому році надходження склали 1 млн 918 тисяч гривень.

 – Віро Омелянівно, чи вдалося викорінити такий негатив, як черги на прийом до лікаря в амбулаторії №3?

 – Черг немає взагалі. Для цього довелося привчати лікарів до ведення електронного запису. Важко й донині пенсіонерам, які не можуть збагнути процес електронної черги, розібратися у телефоні з СМС-повідомленнями. Довелося зіткнутися з літніми людьми, котрі зареєстровані на телефони своїх дітей. Як правило, у молоді немає проблем з електронною реєстрацією на прийом. Тож педіатрів чаша сія обминула. Електронну чергу відвідувачів формують у реєстратурі в системі Е-HEALTH. Пільговиків з числа АТОвців, чорнобильців, інвалідів медсестра запрошує до кабінету, коли лікар має час між зареєстрованими відвідувачами. Щоб утворилося «вікно» для прийому людей цих категорій, час візиту визначений – 15 хвилин.

 – Чи скоротився протягом 15 місяців, від жовтня 2018 року, «червоний» список?

 – Звичайно, скоротився. Але, знову ж таки, через брак кадрів він існує. До сих пір є золотонісці, хто не уклав декларації з лікарем. Відповідно до законодавства ми повинні надати їм допомогу, але лише в ургентних випадках. А решта послуг – платна. Це проблемно вкласти в голови тим, хто ніяк не може зрозуміти, що ми відійшли від радянської системи охорони здоров’я. Ми – комунальне підприємство, яке живе за свої зароблені гроші. Ми не маємо прибутку, але повинні заробляти кошти на своє існування. Також наш Центр не виконує призначення приватних лікарів. Відповідно до законодавчої бази повноваження мають тільки призначення спеціалістів міської медицини та лікарів Золотоніської багатопрофільної лікарні тим пацієнтам, які звернулися до вузьких спеціалістів за направленням свого сімейного лікаря. Хто ж звернувся самостійно, без направлення, будуть платити.

 – Коли стартуватиме  реформа вторинної ланки медицини і які зміни очікують нас?

 – Зміни у вторинній ланці розпочнуться з 1 квітня 2020 року. Пацієнт отримав скерування від лікаря на планову операцію, Він сам обирає хірурга і медзаклад, в якому хоче прооперуватися. Гроші за операцію НСЗУ заплатить тому закладу, який обере пацієнт. Те саме стосується пологів. Жінка матиме право обирати лікаря і пологовий будинок, без прив’язки до місця проживання. За візит до лікаря без скерування пацієнт повинен буде заплатити власні кошти. Винятком є екстрена допомога. Її людина отримає у будь-якому випадку.

 – Які першочергові перспективи ви ставите на наступний рік?

 – Працювати над покращенням якості надання послуг. Повністю перейти на електронний документообіг: картка пацієнта, листок непрацездатності, рецепти тощо. Амбулаторія №1 розташована в орендованому приміщенні машинобудівного заводу. Термін оренди закінчується через рік. Тож наразі актуальним є визначення з власною будівлею у цьому районі. Плануємо завершити ремонт в амбулаторії №3, зокрема осучаснити коридор, що служить зоною очікування. Обладнати лабораторію в 3-ій амбулаторії. Хочеться облаштувати відділення або хоча б палату чи кабінет для реабілітації. Плануємо також за власні кошти встановити кондиціонери в амбулаторії №3.