Прибирання снігу. Що переможе – “хата з краю” чи громадська солідарність?

Бурю емоцій у деяких золотонісців викликало повідомлення від Управління ЖКГ із нагадуванням щодо прибирання від снігу місць загального користування, прилеглих до приватних чи багатоповерхових будинків, установ та підприємств. Для цих потреб, мовляв, є виключно комунальники.
Зерно істини, звісно ж, у противників будь-якої громадської роботи є, але й нині настають часи складного вибору цивілізаційного вектору розвитку для усіх українських громадян. Куди рухатись? До комфортної імітації “соціалізму”, коли все забезпечує держава, проте лише в теорії? Чи до інших варіантів? Перший випадок, що й не дивно, більш приємний для більшості. Відповідальності жодної, поле для кухонної критики посадовців – якнайширше. Рай для популістів, чи не так?
Але, якщо вже зачепили векторні питання, то варто й згадати, “як у них там”. У них – це в Європі, що й зрозуміло. На території тієї абстрактної мрії, з якою нам майже ввели безвізовий режим. Далеко й бігти не треба: Німеччина, з окремими містами якої Золотоноша останнім часом налагодила доволі дружні партнерські відносини. На їхньому прикладі можна й дізнатись чимало нового, як для наших реалій.
Приміром те, що у холодних районах ФРН, де снігу випадає досить багато (як для помірного європейського клімату), діють цілком неприйнятні для певної категорії золотонісців норми. Правила з очищення вулиць від снігових заметів та ожеледі у ліберальній країні ЄС дуже суворі. Кожен господар-домовласник зобов’язаний самостійно очищати тротуар і доріжки біля свого житла. Він ще й відповідає за відсутність травматичної небезпеки для пішоходів на цій території. Достатньо однієї скарги владі для того, щоб громадянина притягли до відповідальності за невиконання громадського обов’язку.
Що стосується випадків, коли місто сильно завалює снігом, мерія має повне право залучити всіх водіїв позашляховиків для громадських робіт з розчищення вулиць. На автомобіль кріпляться спеціальні сигнальні ліхтарі та збиральні насадки, за допомогою яких машині легше розчищати замети. Ухилитися від такої «повинності» не можна, бо в мерії є список зареєстрованих автомобілів і їх господарів. Крім того, спроба ухилитися загрожує власникові автомобіля штрафом. Виїздять водії джипів вже о п’ятій-шостій годині ранку, слідом за збиральною технікою.

Новий Avant в дії: міська комунальна техніка розчищає тротуари після завершення робочого дня. Другий трактор подібного типу нещодавно придбав “Міський водоканал”
Також слід зазначити, що вулиці чистяться за спеціальним планом, розробленим муніципалітетом. Першими очищаються головні магістралі і дороги, що зв’язують важливі для функціонування населеного пункту установи або ведуть до важливих адміністративних об’єктів.
Добре, Німеччина можливо й надто педантична в суспільному факторі. Перенесемося на зовсім інший континент, до Канади. Торонто, одне з найбільших міст країни. Поставити автомобіль біля власного ж будинку – $200 на рік. І що водій отримує за ці гроші? А нічого. Тротуари прибирають самі жителі: і взимку, і влітку. Так, і листя також, до речі.
В Золотоноші, згідно з правилами благоустрою санітарний стан прибудинкової території багатоповерхівок має забезпечувати або обслуговуюча компанія, або житловий кооператив, або ж ОСББ. Межі прибирання та озеленення – від меж закріпленої території до дороги. Включно. Для промислових об’єктів, організацій та установ межа встановлюється на відстані 50 метрів від огорожі. Прилегла територія до приватного сектору – справа рук мешканців.
– Звісно, комунальники ні від кого не відхрещуються. Будуть допомагати наводити лад, чистити тротуари від снігу. Але й хочу нагадати, що загальна довжина золотоніських вулиць сягає 152 кілометрів. Одночасно навести лад по всьому місту інколи доволі проблематично. І це нормальна європейська практика, коли люди наводять лад біля своїх будинків. Така собі громадська солідарність, – коментує проблематику начальник управління ЖКГ Олександр Флоренко.
За словами головного комунальника міста, особисто він біля свого домоволодіння прибирає самотужки, не очікуючи, що за нього це робив “Міський водоканал”. Аналогічні сподівання має й до містян, а особливо – до балансоутримувачів багатоповерхівок. Щодо них обіцяє застосовувати вже й практику накладання штрафів. Хоча й це лише в крайньому випадку. Спершу – координація та діалог.

5:30 ранку. Фахівці “ЗолотоношаРемБуд” вже активно посипають дороги, аби встигнути до години-пік
– Погодьтесь, в місті має бути лад. І залежить він не лише від комунальників. Можна докласти якусь часточку зусиль, а можна в комфорті галасувати про те, що “Водоканал” чи “ЗолотоношаРемБуд” комусь щось не посипав. Хіба так складно додати трохи піску на прилеглій до свого магазину чи будинку території? Це ж, в тому числі, і для себе робиться, і для своїх сусідів, – ставить риторичні питання Флоренко.
Щодо контролю та штрафних санкцій очільник УЖКГ надто категоричним бути також не збирається. До кожної людини підхід індивідуальний і тих самих літніх людей обкладати штрафами, звісно ж, ніхто не буде. Навпаки – вчасно виявляти домоволодіння недієздатних містян і направляти допомогу. Для цього, мовляв, і створений відділ контролю за благоустроєм. Також Флоренко закликає золотонісців й повідомляти про ті чи інші форс-мажорні ситуації.
– Вважаю, що співпраця між громадою і обраною нею владою має бути конструктивною. Можна ж не витрачати купу часів на емоції в інтернеті з приводу поганих посадовців, а взяти, наприклад, телефон до рук і повідомити нам місце лиха чи порушення. Ми вже зі свого боку реагуватимемо. Так точно буде значно швидше, – резюмує начальник управління житлово-комунальним господарством.
Звертатися до відділу контролю за благоустроєм можна за телефонами 5-30-77, 5-33-46. А поки що Золотоноша з острахом чекає п’ятниці, коли синоптики та рятувальники передають штормове попередження. Якщо протягом перших днів фізичного настання зими ситуація на вулицях міста більш-менш під контролем (вулиці чистяться та посипаються ще з ночі), то 2 грудня буде дуже напруженим для всіх.