Громада, влада, освіта: Черкащина переймає досвід золотоніської освітньої системи [ФОТО]

Школа 21 століття – яка вона? Відповідь на це питання можна знайти у відповідній національній програмі, де серед пріоритетних напрямків реформування освіти за основу покладені принцип єдності єдності сім’ї та навчального закладу, наступності та спадковості поколінь, організацію родинного виховання та освіти. В цілому закономірно, адже побудувати повноцінну освітню систему без активної участі й підтримки батьків, влади та спонсорів наразі неможливо.

Прямо натякає на істинність такої тези і досвід інших країн, зокрема, тієї ж Польщі. Як і ми колись, західні сусіди зіткнулись із масштабними змінами 25 років тому. Тоді невизначеність особливо охопила систему освіти, коли папір ще хизувався бравадними фразами про безкоштовну освіту з повною державною монополізацією, а сучасність ставила перед країною зовсім інші вимоги. Поляки, як і ряд інших країн, вихід знайшли швидко. “Дитину виховує вся громада”, – ця міжнародна мудрість кордонів не має.

Українські освітяни нині відверто заговорили про те, що навчальні заклади потребують від громади додаткових ресурсів – інтелектуальних і фінансових. Лише за таких умов навчальне довкілля може стати кращим, а освіта – якіснішою та ефективнішою. І мова зовсім не “фінансову голку”. Суть питання значно глибша, аніж здається на перший погляд. Національна освіта, на думку багатьох учасників освітнього процесу, не здатна переродитися без всебічної солідарності, якісних діалогу та співпраці навчальних закладів, влади та громади. Лише спільна турбота здатна в майбутньому отримати на виході якісно нових молодих громадян цієї країни.

Власне, задля наочного переконання у правдивості такої теорії, до Золотоноші завітали начальники відділів освіти з усієї Черкащини. Досвід переймали в рамках семінару «Громада, влада, освіта: створення сприятливого освітнього середовища», а відвідали дитячі садочки “Берізка” та “Ялинка”, СШІТ №2 та середню школу №3, а насамкінець Золотоніську гімназію. Показати ж місцевим освітянам справді було що. Окрім здобутків учнівських (один з найвищих середніх балів на ЗНО, численні перемоги на різноманітних олімпіадах та конкурсах), велику роль грає і складова управлінська. Протягом декількох останніх років тутешня освіта згуртувала навколо себе доволі потужну команду небайдужих містян. Окремий пункт –  батьківська громада райцентру, котра відіграє надважливу роль у створенні сприятливих для навчання умов.

Семінар начальників відділів освіти 12

Такі недосяжні колись речі, як повна прозорість використання коштів, спільні звіти адміністрацій навчальних закладів, голів піклувальних рад та батьківських комітетів, – нині банальна реальність. На подив обласних делегатів, присутні навіть дошки оголошень, де щомісяця висвітлюється інформація про надходження та використання коштів. Не забувають і про демократію, адже саме батьки учнів вказаних освітніх установ щороку обирають стратегічні напрямки подальшого фінансування. Саме завдяки такій, поки що інноваційній для України, моделі спільного керування навчальними закладами, на світ з’явилося немало цікавих золотоніських освітніх проектів.

Відповідною стала і реакція гостей міста, котрі провели заключну прес-конференцію у актовому залі гімназії. Здивуванню, подякам та готовності до подальших здобутків меж не було. Особливо ж про важливість золотоніських підходів для всіх наголосила директор Черкаського інституту післядипломної освіти Наталія Чепурна, давши зрозуміти, що віднині це вже не власна ініціатива окремо взятої Золотоноші. Це – вимога сучасності.

– Саме зараз активно розпочинається процес децентралізації, вже формуються громади на місцях. У кожному районі треба обрати такі показові школі, на прикладі яких можна чітко продемонструвати, яким чином відбувається спільна робота влади, громадськості і навчального закладу, – звернулась до колег Чепурна.

Окремо зачепила педагог і тему байдужості до освіти посадовців, що інколи стає справжнім головним болем у масштабах всієї країни. Скаржитись на них, мовляв, не завадить ніколи, проте й не слід забувати, що це й їхні колишні учні.

– Це означає, що ми їх погано виховали, раз що вони сьогодні не йдуть до школи, не несуть свою допомогу, не відчувають свою відповідальність, – підкреслила директор інституту. – То давайте будемо з вами краще виховувати дітей сучасних. А завтра вони таки прийдуть до наших навчальних закладів.

Семінар начальників відділів освіти 11

Відзначив своїх підлеглих і міський голова Золотоноші Віталій Воцехівський. За його словами, наразі згуртована така команда, за яку справді не соромно. Особливо згадав звіт начальника відділу освіти Ольги Строкань, котра на останній сесії Міської ради минулого скликання звітувалася щодо програми “Освіта Золотоноші 2010-2015”. Тоді однакову думку констатували усі депутати – це програма, яка написана не заради програми.

– Я не хочу вихвалятися перед вами, а просто кажу: якщо когось зацікавлять наші підході, місцеві фахівці залюбки вам дадуть поради. Більше того, ми не будемо соромитись приїздити до вас і переймати ваш найкращий досвід, – звернувся до делегатів Войцехівський.

Не обійшлося і без жартів, адже, за словами посадовця, раніше він був впевнений, що нічого не боїться. Нині ж зізнався, що боїться золотоніських педагогів, а особливо директорів. Їхня енергія, мовляв, це не лише його страх, а й бюджетів, жоден з яких не витримає їхніх ініціатив.

– П’ять років тому, коли я починав роботу, не було жодного дня без скарг на педагогічну галузь нашого міста. Сьогодні, якщо звернення і надходять, то у формі “знаєте, а ми вважаємо, що можна ще зробити дещо”. Ось це дуже приємно, – зауважив Віталій Войцехівський. – Я не хочу сказати, що все ідеально. Повірте, у нас є ще дуже багато питань, котрі необхідно якось вирішувати. Проте наголошу – не проблем, а саме питань.

Семінар начальників відділів освіти 14

Про головні завдання сучасного навчального закладу нагадав директор обласного Департаменту освіти Валерій Данилевський. На його думку, головне – дати якісні знання та виховати достойного громадянина країни. А для того, щоб діти успішно навчалися, здавали ЗНО та здобували перемоги на олімпіадах та в науковій діяльності, необхідні певні передумови. Має бути створена база для досягнення цієї мети: матеріальна та кадрова.

– Сьогодні ми мали нагоду показати усім присутнім, як створюється ця база, як вирощуються кваліфікаційні кадри, – зазначив Данилевський.

Семінар начальників відділів освіти 13

Наостанок очільник освіти Черкащини оголосив і новину сенсаційну. Декілька днів тому до Департаменту надійшло звернення від Міністерства стосовно реалізації проекту “Школа майбутнього”. За ініціативи уряду, в рамках першого етапу реформування, у кожному регіоні мають з’явитись так звані hub schools. Ці школи мають продемонструвати, що таке європейська якість освіти, починаючи з будівлі і закінчуючи вчителями, які отримують відповідну заробітну плату і мають можливість максимально якісно навчати дітей. Орієнтували зі столиці на ті школи, котрі мають високі показники навчання та мають відповідну навчальну базу. Крім того, важливою складовою мали стати присутність інновацій та значне територіальне охоплення учнів.

– Ми чітко розуміли, що золотоніська гімназія повністю підпадає під ці критерії, а міська влада, в свою чергу, максимально допоможе в цьому процесі. Провівши аналіз та порадившись з усіма, вчора подали документи в ОДА про те, що цей навчальний заклад стане свого роду показовим і поки що єдиним на всю область, відповідаючи всім вимогам якості середньої освіти, – оголосив присутнім Валерій Данилевський.

Про всі нюанси започаткування проекту стане відомо згодом.

Семінар начальників відділів освіти 1 Семінар начальників відділів освіти 2 Семінар начальників відділів освіти 3 Семінар начальників відділів освіти 4 Семінар начальників відділів освіти 5 Семінар начальників відділів освіти 6 Семінар начальників відділів освіти 7 Семінар начальників відділів освіти 8 Семінар начальників відділів освіти 9 Семінар начальників відділів освіти 10

Читайте також:

comments powered by HyperComments